Toplam Sayfa Görüntüleme Sayısı

24 Aralık 2011 Cumartesi

Rusça dersler (УРОК 6 - DERS 6)




УРОК 6 - DERS 6

СКЛОНЕНИЕ НАСТОЯЩЕГО И ПРОШЕДШЕГО ВРЕМЕНИ
ŞİMDİKİ VE GEÇMİŞ ZAMAN ÇEKİMLERİ



Rusça eklerle türetilmiş çekimli bir dil olduğundan, fiiller de sonuna şahıs ve cins ekleri alarak çekilirler. Rusça’da zaman zarfları çok fazla değildir.


A. BİRİNCİ TİP EKLERLE ÇEKİLEN FİİLLER

читать    fiili

Я чита-      ю             Ben okuyorum
Ты чит -    ешь         Sen okuyorsun
Он чита-    ет           O okuyor
Мы чита-  ем           Biz okuyoruz
            Вы чита-   ете          Siz okuyorsunuz
Они чита-  ют          Onlar okuyorlar

                                           
                                    
Bu tür çekim alan fiillerden bazıları da şöyledir: делать, летать, работать.


Bazı fiillerde 1. tekil şahıs ile 3. çoğul şahıs çekim ekleri  ve -ут  olarak değişir ve çekim eki ё (yo)  ile başlar.


Я   ид-   у                   Ben gidiyorum          
Ты ид-  ёшь              Sen gidiyorsun
Он ид-  ёт                  O gidiyor

Мы ид- ём                Biz gidiyoruz
Вы ид-  ёте               Siz gidiyorsunuz
Они ид- ут                 Onlar gidiyorlar



B. İKİNCİ TİP EKLERLE ÇEKİLEN FİİLLER

Говорить  fiili

           
Я говор- ю                Ben konuşuyorum       
Ты говор- ишь         Sen konuşuyorsun
Он говор- ит             O konuşuyor
                                   
Мы говор- им          Biz konuşuyoruz
Вы говор- ите          Siz konuşuyorsunuz
Они говор- ять        Onlar konuşuyorlar

                                  


İkinci tip eklerle çekilen fiillerin 1. tekil ile 3. çoğul şahısları -y ve - aт şeklinde olanları da vardır.

стучать            

Я стуч- у                   Ben vuruyorum
            Ты стуч- ишь           Sen vuruyorsun
            Он стуч- ит               O vuruyor

            Мы стуч- им            Biz vuruyoruz              
            Вы стуч- ите            Siz vuruyorsunuz         
            Они стуч- ат             Onlar vuruyorlar


Rusça’da şimdiki zaman çekim kurallarının temeli yukarıda gösterildiği gibidir. Ancak bazı istisna çekimli fiillerde vardır. Bu tür fiillerin çekimleri tek başlarına öğrenilmelidir.


                                  


Aşağıdaki fiilleri çekiniz.
                                                              

1. Прекрешать
2. Выполнять 
3. Выполнить
Я
Ты
Он/Она
Мы
Вы
Они


4. Пойти
5. Сказать
6. приказывать
Я
Ты
Он/Она
Мы
Вы
Они


7. Бросить
8. Бросать
Я
Ты
Он/Она
Мы
Вы
Они



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder